Emäntäryhmien toimintatapa

19.2.2016

Moni varmaan miettii, mitä emäntäryhmä oikeine merkitsee? kuinka siihen tullaan? Mitä emäntäryhmä tekee? Tässä pieni selvennys.

Meillä on neljä emäntäryhmää. Lyhenne ER.

Tällä hetkellä kussakin ryhmässä on 1 tai 2 hallituksen jäsentä, ryhmät toimivat itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Emäntäryhmien kokoonpanoja tarkastaellaan ajoittain. Ryhmässä oleminen on jäsenelle vapaaehtoista. Ryhmän idea on tuoda muita jäseniä itselle enemmän tutuksi yhteisen toiminna kautta. Emäntäryhmät kommunikoivat useimmiten keskenään sähköposteilla. Emäntäryhmien listat ovat jaossa joissakin marttailloissa.

Emäntäryhmä vastaa oman iltansa kohdalla tarjoilujen järjestämisen lisäksi illan ohjelman/aiheen käsittelystä ja illan kulusta.
Emäntäryhmä huolehtii ulkopuolisen esiintyjän kutsumisen, hänen ohjaamisensa illan ohjelman mukaan.
Illan tarjoilun ei ole tarkoitus olla ylenpalttista, yksi suolaisempi ja yksi makea yleensä vaihtoehtoina. Erikseen ovat sitten juhlalliset tarjoilut, näistä kustannuksista vastaa yleensä yhdistys, esimerkkinä vuosikokoukset.

Tarjoamiset voi toteuttaa joko talkoilla tai hankkia kaupasta. Emäntäryhmän on syytä tarkistaa omasta kaapista kahvien, sokerien ja muiden iltaan liittyvien tarvikkeiden tilanne edellisen marttaillan päättyessä.
Kun kaupasta hankitaan tarvikkeita, kuitti toimitetaan rahastonhoitajalle, joka suorittaa korvauksen tilille. Mukaan siis nimi ja tilinumero, aina.

Emäntäryhmäläiset saapuvat marttaillan tapahtumapaikalle noin tuntia ennen tilaisuutta ja katsovat, että kaikki on kunnossa. Keitetään kahvia termoksiin ja laitetaan tarvikkeet esille. Loppusiivous kuuluu myös emäntäryhmälle.

Marttoja on pyydetty tuomaan mukanaan oma kuppinsa, mutta tarjolla on kertakäyttöastiat muille. Muistattehan martat ottaa omat kupit matkaan.

Jos emäntäryhmän toiminnassa huomataan, että jäseniä ei ole tarpeeksi toimimassa, on hyvä ilmoitella välillä marttailloissa ryhmien uudistamisen tarpeesta. Ja uudet jäsenet voivat liittyä ryhmiin oman mieltymyksensä mukaan. Jos haluat emäntäryhmään mukaan, ota yhteys puheenjohtajaan tai hallituksen jäseneen.

Emäntäryhmien listat ovat jaossa seuraavan kerran vuosikokouksessa 29.2.2016. Jos tietosi ovat muuttuneet tai et enää toimi ryhmässä tai haluat ryhmään mukaan, ota yhteyttä puheenjohtajaan.